آرم چیست و چرا باید برای طراحی آن حوصله کنیم ؟
نوشته شده توسط : ali

آرم یک کلمه فرانسوی است که در دهه های گذشته وارد زبان فارسی شده است . آرم برای اولین بار توسط فردریک تالبرگ از سوئد و موشخ شروی از ارمنستان طراحی شد . آرم متعلق به یک مجموعه ، فرد ، شغل و یا فعالیت است و تلاش می کند تا صاحبان خود را به مردم بشناساند  و به همین دلیل بیشتر مواقع باید دارای جنبه های شناختی مهم و بین المللی باشد .


آرم تجاری با نام های برند تجاری ، نشانه تجاری و یا  لوگو و علامت تجاری هم شناخته می شود . یک آرم تجاری خوب آرمی است که بتواند در یک نگاه و با یک نظر مشتری را به خود جذب کرده و انتقال مفهوم مناسبی داشته باشد . باید بتواند مردم را کاملا و به صورت کاملا غریزی  به سمت خودش بکشاند .

علائم و آرم های تجاری از همان ابتدای پیدایش انسان وجود داشته اند و با رشد و پیشرفت آدمی و همراه با او آنها هم پخته تر و بزرگتر شده اند. اگر به اشکال و ترسیم های انسان های نخستین در غار ها و بر روی انواع سنگ ها و اشیاهای پیدا شده به خوبی نگاه کنید می توانید به خوبی آنچه بیان شد را متوجه شوید .

این وظیفه را قبلا هر کسی برای خودش انجام می داد و امروزه این کار به عنوان یک حرفه تخصصی و توسط طراحان گرافیک صورت می گیرد . شرکت های مختلف پس از ثبت و تاسیس شدنشان در تلاش هستند تا با ایجاد و طراحی یک آرم و یا برند تجاری خود را به مردم معرفی کرده و جایگاهی برای خود در بین آنها ایجاد نمایند و برای ان جایگاه و شناخت هزینه های زیادی هم انجام می شود .

آرم و یا برند مشخصه اصلی هر سازمان و شرکتی می باشد و در واقع همانند مهر و  امضاء صاحبان خود می باشد و با ورود این نشانه و آرم به هر بازاری شرکت  و تفکرات و مفهوم شرکت را برای آن بازار بیان می کنند . مردم به محض دیدن این نشانه در هر بازاری و حتی با ارائه محصولات جدید با این نشانه فورا مالک و نحوه دیدگاه و کیفیت محصولات او را متوجه می شوند و خارج از نام اصلی شرکت و تنها با معرفی این نشان محصولات شرکت را بازار یابی خواهند کرد .

همین موضوع باعث شده که بسیاری از اقتصاد دانان و فعالان حوزه های اقتصادی برند یا آرم را تنها یک تصویر گذرا و موقتی که کار انتقال دیدگاهی را انجام می دهد و  تمایزی برای محصولات به وجود می آروند نشناسند . انها سرمایه گذاری و پرورش این آرم را یک سرمایه گذاری دراز مدت و در عین حال سود آور می شناسند و معتقدند که برای طراحی و  ایجاد تاثیر مناسب این اشکال تجاری باید برنامه های دقیقی و مناسبی داشته  باشند .

آنها به خوبی می دانند که آرم و نشان تجاری مانند بروشور و یا یک صفحه  نقاشی زیبا که توسط یک هنرمند طراحی می شود نیست که اکثرا تاثیر کوتاه مدت و تنها برای یک هدف مشخص را داشته باشند . تمامی نقاشی ها و بروشور ها باید با شکل ها و نکات متفاوت طراحی شوند و بصورت موقتی ایجاد شوند و به دنبال تاثیر طولانی مدت در مخاطبان خود قائدتا نیستند . آرم تاریخ و زمان مشخصی نباید داشته باشد.

آرم باید پا را از زمان و مکان بیرون بگذارد و بتواند دیدگا ه ها وسلیقه های مختلف را ارضاء نماید. باید بتواند با تمامی فرهنگ ها و سلیقه ها همخوانی داشته باشد و همانند یک اهرم برای جا انداختن خواسته ها و دیدگاه های شرکت و تولید کننده خود پا فشاری نماید .

نباید در طراحی یک آرم از اما و اگر ها استفاده شود. نباید بدون تفکر به آینده مورد انتظار طرح آفریده شود. نباید پس از معرفی آرم به بازار تازه خالقان آن متوجه شوند که دیدگاه مخالف آنها را انتقال می دهد و یا هر چه که می خواهند را بیان نمی کند. بهترین حالت برای یک نشان تجاری ساختن یک برند یا آرم است به شکلی که این آرم بتواند تمامی مقاصد سازمان و افراد را پوشش دهد.

اگر قرار باشد برای هر نوع محصول و به منظور انتقال مفاهیم مختلف برند ها وآرم های مختلف ایجاد شود و این از ابتدا برای معرفی و شناسایی آن اقداماتی انجام شود پس داشتن یک برند موفق نمی تواند انچنان تضمین کننده موفقیت شما باشد و برای اینکه موفق شوید باید هر روز با یک برند و آرم تجاری در بازار حضور پیدا کنید و مشتریان خود را گیج و نهایتا نا امید نمایید .

به عقیده بسیاری از کارشناسان و طراحان حرفه ای آرم و یا برند تجاری باید  بتواند ویژگی های  خاصی داشته باشد تا بتواند به عنوان یک نشانه  تاثیر گذار شناخته شده و در طول سالیان زیادی باقی مانده و همیشه نقش موفقی داشته باشد.  از جمله این ویژگی ها می توان به داشتن ویژگی های زیر اشاره نمود :

سادگی ، زیبایی ، وحدت شکل ، قابلیت کارایی در شکل های متفاوت و مختلف ، داشتن انسجام و یکپارچگی ساختاری ،  نداشتن تشابه و یا نمونه دیگر و یا نزدیک به آن ،  داشتن روحیه همسو و مترادف با موضوع فعالیت و نوع محصول ، داشتن رنگ های مرتبط با موضوع ، امکان شناخت راحت و سادگی در به ذهن سپردن ،  گویا و روان بودن طرح آن ، اجرای دقیق و صحیح آرم و…

آرم در نهایت سادگی باید بتواند ویژگی هایی را داشته باشد که به طور ظریف و دقیق همه مفاهیم مورد انتظار شرکت و یا فرد حقیقی را انتقال دهد و مشتری را گیج و مبهوت نکند . اگر مشتریان زیاد روی برند و یا آرم شما دقیق شوند هم می تواند نتیجه معکوسی برای شما به همراه داشته باشد. آرم باید در یک نگاه کار خودش را بکند و تاثیر خودش را به راحتی بر مخاطب بگذارد .

به دلیل اهمیت زیاد ساخت آرم بسیاری معتقدند ایجاد یک آرم تجاری بسیار سخت تر است تا ثبت یک شرکت تجاری . راه اندازی یک شرکت و شراکت با عده ای در قالب یک مجموعه تنها با داشتن یک ایده و پیگیری های مشخص چندان کار سختی نیست ولی برای اینکه این شرکت و مجموعه موفق عمل کند باید طراحی برند و آرم موفقی داشته باشد و بتواند خود را به جامعه مشتریان بقبولاند . نباید کار طراحی برند و آرم را کار ساده ای تصور کرد .

اما با این حال کار چندان مشکلی هم نیست . تنها باید با خود به این نتیجه و جمع بندی برسید که اولا محصولات  و خدمات شما چیست ، انتظارتان از خودتان چیست ، چه جوامعی را می خواهید به عنوان مشتریان خود هدف قرار دهید ، به دنبال چه دستاورد و خواسته هایی هستید ، نمونه های موفق و نا موفق اطراف شما کدامند  و … پس از جمع بندی  و با مشاوره طراحان حرفه ای و بدون تعجیل برای رفتن راه چند ساله بصورت یک شبه حتما موفق خواهید شد.





:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: